Naar inhoud

Terug

Debat studieoriŽntering

De cijfers rond het aantal leerlingen dat vorig schooljaar van studierichting veranderde in de secundaire scholen zijn al enkele maanden bekend. Toch ontstaat er pas vandaag nogal wat drukte rond die cijfers. Allerlei commentaren zoomen daarbij in op verschillende, maar telkens vaak slechts op één enkel aspect van een complex verhaal: gaande van de mate waarin een studieadvies bindend moet zijn met de gevolgen voor het inschrijvingsrecht tot de structuur zelf van ons secundair onderwijs. De CD&V-onderwijscommissarissen pleiten voor een genuanceerd debat, waarbij de oplossingen zowel binnen als buiten het onderwijs gevonden moet worden.

Debat studieoriëntering vergt nuancering

De cijfers rond het aantal leerlingen dat vorig schooljaar van studierichting veranderde in de secundaire scholen zijn al enkele maanden bekend. Toch ontstaat er pas vandaag nogal wat drukte rond die cijfers. Allerlei commentaren zoomen daarbij in op verschillende, maar telkens vaak slechts op één enkel aspect van een complex verhaal: gaande van de mate waarin een studieadvies bindend moet zijn met de gevolgen voor het inschrijvingsrecht tot de structuur zelf van ons secundair onderwijs.

 

De CD&V-onderwijscommissarissen vinden dit debat te complex om zich er met een oneliner als “Latijn uitstellen” of “Studiekeuze pas op 16” van af te maken. Overigens heeft minister van Onderwijs Vandenbroucke zich in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement totnogtoe ook altijd zelf terecht voorzichtig opgesteld en zich dus niet laten verleiden tot uitspraken over revolutionaire structuurveranderingen in het secundair onderwijs.

 

Wij pleiten dus ook voor een genuanceerd debat, waarbij de oplossingen zowel binnen als buiten het onderwijs gevonden moet worden. Hier wijzen we alleen op wat ons binnen het onderwijs cruciaal lijkt te zijn.

 

De ultieme oplossing voor het studiekeuzeprobleem (en zijn gevolgen) is een professionele studieoriëntering als een continu proces, en dus niet alleen bij de zg. ‘overgangen’, waarin àlle betrokkenen hun verantwoordelijkheid opnemen. Zulks kan perfect samengaan met een meer bindende uitspraak van een klassenraad in bepaalde gevallen. Dit kwam vorig jaar trouwens al expliciet aan bod bij de wijziging van het inschrijvingsrecht in het decreet rond gelijke onderwijskansen.

 

Voorts moeten we er ons goed bewust van zijn dat in dat studieoriënteringsproces een aantal niet-stuurbare factoren spelen. Naast de individuele ontwikkeling, die voor elke leerling anders is, hebben ook andere factoren een invloed op de studieresultaten, zoals gezinsproblemen, ziekte enz.

 

Voor sommige leerlingen zal die keuze op 12-13 jaar totaal geen probleem opleveren, voor andere zal 14-15-16 jaar nog veel te vroeg zijn. De kern van dat keuzeprobleem is veel complexer dan het pure leeftijdsgegeven. Wij zijn er ook geen voorstander van om het huidige onderscheid in een A- en een B-stroom in de eerste graad van het secundair onderwijs op te heffen.

 

Een laatste essentieel aspect is de aandacht voor zogenaamde metacognitieve vaardigheden in het leerproces en dus ook in het studiekeuzeproces. Dit is iets wat een al of niet autonome middenschool niet meer kan claimen dan een ‘klassieke’ 6-jaren-structuur: leren systematisch reflecteren over ‘mijn zelfbeeld, mijn interesses, mijn emoties, mijn milieu, mijn leerpotentieel, enz.’ is geen kwestie van een onderwijsstructuur, maar wel van ‘goed onderwijs’ en hangt dus o.a. samen met de professionaliteit van het personeel. Laten we vooral hen alle mogelijke middelen geven om het goede werk dat zij in vele gevallen al doen, nóg te verbeteren.



Luc Martens
Jos De Meyer
Veerle Heeren
Jan Laurys
Kathleen Helsen
Cathy Berx
Monica Van Kerrebroeck
Sabine Poleyn

Toegevoegd op 28 april 2009

Tags: Vlaams Parlement

Wie ik ben?

Ik ben Kathleen Helsen en woon samen met mijn man Danny en dochter Marie in Herselt. Ik ben schepen en volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. De thema's die me nauw aan het hart liggen, zijn onderwijs, werk en welzijn.

Meer over mij.

Schrijf in voor mijn nieuwsbrief

Bekijk hier alvast het archief.