Naar inhoud

Terug

Hoog tijd om effectiviteit van spijbelactieplan te meten

In het schooljaar 2009-2010 waren 5.640 leerlingen in het secundair onderwijs problematisch afwezig. In het basisonderwijs waren dat 1.013 leerlingen. Dat betekent een stijging van hardnekkige spijbelaars in het secundair onderwijs sinds de invoering van het spijbelactieplan in 2006. Voor het basisonderwijs is er eveneens een stijging tegenover 2008-2009, het eerste schooljaar waarin de scholen een melding van problematische afwezigheid moesten doen.

De minister van Onderwijs stelt dat de stijging deels te verklaren is door een betere registratie.

De commissie Onderwijs hield op 20 januari en 17 februari 2011 een gedachtewisseling over de stand van zaken van het spijbelactieplan.

Jaar na jaar krijg ik van de minister te horen dat de stijging te verklaren is door een betere registratie. Dit klopt slechts deels. Het wordt hoog tijd om de effectiviteit van het spijbelactieplan te meten. Het spijbelactieplan heeft tal van initiatieven op poten gezet. Er worden heel wat inspanningen geleverd door de mensen in het veld. Maar het antwoord op de vraag welke resultaten het spijbelactieplan nu werkelijk oplevert, blijft onbeantwoord.

Ik pleit voor een grondig onderzoek en een monitoring. We moeten weten wat de effecten zijn van de verschillende maatregelen willen we een evaluatie ten gronde kunnen maken van het spijbelactieplan. Nu is het heel moeilijk om te weten waar we moeten bijsturen.

Lees het rapport 'Leerplicht: wie is er NIET als de schoolbel rinkelt? Evaluatie 2009-2010' [PDF].

Toegevoegd op 21 januari 2011

Tags: Spijbelen, Vlaams Parlement,

Wie ik ben?

Ik ben Kathleen Helsen en woon samen met mijn man Danny en dochter Marie in Herselt. Ik ben schepen en volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. De thema's die me nauw aan het hart liggen, zijn onderwijs, werk en welzijn.

Meer over mij.

Schrijf in voor mijn nieuwsbrief

Bekijk hier alvast het archief.